fredag 7 september 2007

Handsytt armband

Armbandet är en mishmash av semesterfynd och loppis/secondhand-fynd, inspiration fick jag från tidskriften Hemslöjden.

Bottentyget är en bit av en tryckt ryssjal i ylle, köpt på second hand. Inuti har jag ett grövre tyg för att få lite stadga. På sjaltyget sydde jag på en gammal spets, och i hålrummen i spetsen (+på spetsen ibland) sydde jag fast pärlor i samma färger som bottentyget, +metallpärlor från Kreta. I spetsen trädde jag också i ett par band, ett sidenband från en tröja (ett sånt där de använder för att tröjorna ska hänga kvar på galgen i affären) o ett guldband. På spetsen sitter också några knappar, loppisfynd + de söta prickiga från knappbutik i Oslo. Vid knäppningen klädde jag kanterna med ett annat second handtyg och använde loppisknappar till knäppningen. Sen sydde jag hankar att knäppa med, genom att sy en stor ögla av tråd några varv och sedan "klä" öglan med knapphålsstygn.


Gjort av: Lisa K

Foton: Sandra (Klicka på bilderna för att få dem i lite större format.)

Inga kommentarer: