fredag 30 november 2007

Snöglob


På ett ungefär såhär gick det till:

Jag tog en gammal glasburk, limmade fast ett par stenar i locket med smältlim och limmade på plastsnö på och runt stenarna. Sen limmade jag på en tomte och några plastsvampar +lite grönt plastgräs från en ljusmanchett, allt köpt för några kronor på loppis.
Burken fylldes med kokt vatten (häll inte på det medan det är hett, det gjorde jag, då smälter limmet igen och allt lossnar ;), några droppar glycerin (går tydligen att köpa på apoteket) och lite löst vitt glitter. Jag fyllde ända upp, så det rann över lite när jag satte ihop allt, så det blev riktigt fullt och inte så mkt luft i det som sedan blev toppen på burken. Sen skruvade jag ihop, (täta eventuellt med lite smältlim runt kanten så det inte läcker).
Sen var det bara att skaka burken lätt, ställa burken med locket ner och njuta av det ljuvligt kitschiga lilla vinterlandskapet!

Text: Lisa K

Tomteglob: Lisa K (Foto: Nisse)

Blomglob: Moa (Foto: Sandra)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej, jag heter Sofia. Jag såg din snöglob med tomten, den var jättefin och jag undrar var du har fått burken med rund botten ifrån?
Tack hej
Sofia Lindholm

Anonym sa...

hej hej! Kul att du gillar min glob. Tyvärr har den ingen rund botten, är nog bara vinkeln på fotot som gör att det ser ut så. Det är en helt vanlig burk för inläggningar, har typ varit till inlagd gurka, honung eller rödbetor. /Lisa

Anonym sa...

Hej!

Helt outsägligt fräckt har jag lånat din bild på snögloben och länkat till dig. Det var helt enkelt den snyggaste snögloben jag hittade!

Om det inte är okej, kom genast in och säg till, så tar jag bort bilden pronto. Eller ersätter den med någon annan långt mindre snygg...

mvh
Loveina

The pyssler sa...

Jättefina!

Mvh Mirre